Najlepszą rekomendacją są zadowoleni klienci
Usługi prawnicze coraz częściej stają się produktem podlegającym standaryzacji i sprzedawanym jak towar. Dlatego o ich sprzedaży zaczyna w coraz większym stopniu decydować skuteczny marketing. Granicą dozwolonej działalności promocyjnej jest nie tylko prawo, lecz także dobre obyczaje
Marketing przestał być już kompetencją biznesową. W wypadku usług prawniczych to dziś niemal nieodzowny element wsparcia w procesie pozyskiwania klientów przez kancelarie. Okazuje się, że przepisem na to, by był skuteczny, nie jest ślepa pogoń za klientem, ale budowanie trwałych i opartych na wzajemnym zaufaniu relacji na linii obecny klient – zaufany prawnik, a w dalszej kolejności konsekwentna strategia komunikacji z rynkiem. W przeciwieństwie do innych gałęzi działalności gospodarczej nie ma tu miejsca na ulotki czy billboardy. Najważniejsze są długofalowa strategia i inwestowanie nie tylko w to, co się robi, ale przede wszystkim – jak się to robi.
Trzeba budować wizerunek
Strategia działania firmy prawniczej musi być specyficzna i pomysłowa. Konferencje, seminaria, organizowanie konkursów dla studentów prawa, działalność pro bono, współpraca z mediami i organizacjami, społeczna odpowiedzialność (corporate social responsibility) – to wszystko z jednej strony buduje pozytywny wizerunek kancelarii, a z drugiej jest odzewem na zapotrzebowanie zewnętrzne. – Warto zauważyć, że aspekt marketingowy przestaje być najważniejszy, prowadzone przez kancelarie projekty bardzo często związane są z ideą społecznej odpowiedzialności biznesu czy działalności pro bono – mówi Tomasz Drzał, wspólnik w firmie Konsultanci Warszawscy zajmującej się marketingiem usług profesjonalnych....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta