Czytelnicy pytają dF odpowiada - Opłata za potwierdzenie do zaksięgowania
Staram się o kredyt na rozszerzenie działalności gospodarczej. Bank zażądał, abym przedstawił zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach. Czy opłatę za takie potwierdzenie mogę wrzucić do kosztów podatkowych?
Tak Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 23 ust. 1. Skoro koszty podatkowe obejmują wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, będą nimi zarówno te, które są w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i w pośrednim. Jeśli czytelnik otrzyma kredyt, jego firma będzie się rozwijała. To może doprowadzić do powstania przychodów. Można zatem przyjąć, że wydatki związane z uzyskaniem zaświadczenia mieszczą się w ogólnej definicji kosztów uzyskania przychodów i tym samym zaliczyć je do kosztów prowadzonej działalności.