Co musi się znaleźć na opakowaniu towaru
Kupujący towar musi wiedzieć, kto go wyprodukował i czy zgodnie z obowiązującymi przepisami. Nie może mieć też wątpliwości co do ceny. Wszystkie te informacje mają być dla niego łatwo dostępne
O podstawowych obowiązkach muszą wiedzieć zarówno producenci, jak i sprzedawcy. Trzeba ich szukać w polskich ustawach i rozporządzeniach lub w przepisach obowiązujących w całej Unii Europejskiej. Dzisiaj piszemy tylko o najważniejszych zasadach dotyczących artykułów innych niż spożywcze. Te bowiem podlegają odmiennym uregulowaniom.
Firma i adres
Nie wolno wprowadzić na rynek towaru bez określenia, kto go wykonał. Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej podaje w art. 20, jakie informacje powinny znaleźć się na produktach sprzedawanych w Polsce. Zgodnie z tym przepisem przedsiębiorca musi zamieścić na towarze, jego opakowaniu, etykiecie lub instrukcji informacje po polsku zawierające:
- firmę (nazwę) przedsiębiorcy i jego adres,
- nazwę towaru,
- inne oznaczenia i informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów.
UWAGA! Podając nazwę firmy prowadzonej przez osobę fizyczną, trzeba koniecznie podać imię i nazwisko przedsiębiorcy. Wówczas adresem firmy będzie miejsce zamieszkania takiej osoby.
Pozostałe dane nie są obowiązkowe (chyba że dla konkretnego produktu są odrębne przepisy, o czym piszemy dalej). Nie ma jednak przeciwwskazań, żeby wskazać rodzaj wykonywanej działalności czy miejsce jej wykonywania. Nie ma też przepisów nakazujących, by imię i nazwisko były podane np. większymi literami niż zwyczajowo stosowana nazwa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta