Co może pracodawca jako administrator danych osobowych
Przedsiębiorca zatrudniający personel musi gromadzić szereg dokumentów z tym związanych. Przechowuje m.in. akta osobowe. Musi pamiętać, że informacje w nich zawarte podlegają ochronie
Informacje pozwalające na identyfikację danej osoby to jej dane osobowe. Dane dotyczące osób fizycznych są ich dobrem osobistym i korzystają z ochrony prawa. Gwarancja ochrony wynika już z samej konstytucji. Jak wiadomo, w stosunkach pracowniczych nie można uniknąć podawania danych osobowych. Pracodawca musi bowiem prowadzić i przechowywać dokumentację związaną ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe osób zatrudnionych. Musi się to odbywać w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem. Jest to jeden z podstawowych obowiązków pracodawcy. Mówi o tym art. 94 pkt 9a i 9b kodeksu pracy (k.p.). Niewywiązanie się z tego obowiązku jest zagrożone karą grzywny, która może wynosić nawet 30 tys. zł. Tak wynika z art. 281 pkt 7 k.p.
Operacje wykonywane na danych osobowych, takie jak zbieranie, utrwalanie, przechowywanie, opracowywanie, zmienianie, udostępnianie i usuwanie, a zwłaszcza te, które wykonuje się w systemach informatycznych, określane są jako ich przetwarzanie.
Zasady i tryb gromadzenia oraz udostępniania informacji określa przede wszystkim ustawa o ochronie danych osobowych. W stosunkach pracowniczych to pracodawca decyduje o celach i środkach przetwarzania danych osobowych. Występuje tu w roli administratora danych. W firmie, która ma np. formę spółki kapitałowej, administratorem może być organ tej spółki. Jednak administratorem danych nigdy nie będzie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta