Czytelnicy pytają, GPP odpowiada - Faktura otrzymana po zamknięciu ksiąg rachunkowych
Jak zaksięgować koszt zakupu usługi wykonanej w grudniu, w sytuacji gdy do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych nie otrzymano jeszcze faktury dokumentującej jej wykonanie?
Zakup usługi wykonanej w grudniu można ująć w księgach rachunkowych grudnia na podstawie dowodu PK – polecenie księgowania. Ewidencja kosztu tej usługi przedstawia się następująco: Wn konto 40 „Koszty według rodzajów” lub konto zespołu 5, – Ma konto 30 „Rozliczenie zakupu”.
Saldo konta 30 „Rozliczenie zakupu”, odzwierciedlające dostawy niefakturowane wykazuje się w pasywach bilansu w pozycji B.III.2 lit.d.
Jeśli jednostka otrzyma już po zamknięciu ksiąg rachunkowych fakturę dokumentującą zakup tej usługi, ewidencja w księgach następnego roku obrotowego powinna przedstawiać się następująco:
Wn konto 30, Ma konto 21, a VAT:
Wn konto 22-1, Ma konto 30. W ten sposób następuje rozliczenie salda konta 30 „Rozliczenie zakupu”.
Podstawa prawna:
– ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. DzU z 2002 r. nr 76, poz. 694 ze zm.).