Sprzedaż premiowa to sposób na zwiększenie obrotów
Firmy, które w ramach sprzedaży premiowej przekazują prezenty kontrahentom, nie muszą naliczać VAT, nawet gdy wcześniej go odliczyły. Przed tygodniem Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził to w wyroku wydanym w rozszerzonym składzie
Orzeczenie z 23 marca 2009 r. (I FPS 6/08) to kolejny korzystny dla podatników wyrok NSA w tej sprawie. Przedsiębiorcy liczą, że przekona to fiskusa i przestanie się on upierać, że nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem jest opodatkowane VAT. Znacznie ułatwiłoby to firmom organizowanie sprzedaży premiowych.
Warto rozdawać gratisy
Problem ten od dawna budzi wątpliwości. NSA wydał już bowiem w tej sprawie uchwałę (I FPS 5/06), która dotyczyła brzmienia przepisów sprzed 1 czerwca 2005 r. Wtedy zdecydowano, że nieodpłatne przekazanie jest opodatkowane, a jednym z podstawowych argumentów była nowelizacja, która weszła w życie 1 czerwca 2005 r. Teraz zdaniem sądów literalne brzmienie polskich przepisów nie budzi już wątpliwości. Chodzi o art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z nim przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta