Zanim ukarzesz, zbadaj stopień winy
Pracownik dwukrotnie nie przyszedł do pracy. W żaden sposób nie usprawiedliwił absencji. Podobno ma kłopoty rodzinne i wstydzi się przyznać, że korzysta z pomocy psychologa. Chcielibyśmy go jednak ukarać. Czy są kryteria karcenia?
Tak. Kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu pracownika. Dlatego nasz czytelnik przed jej nałożeniem musi porozmawiać z podwładnym i upewnić się, czy skarcenie go jest słuszne. Natomiast zgodnie z art. 111 k.p. kryteriami branymi pod uwagę przy stosowaniu kary są w szczególności: rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych, stopień winy pracownika i jego dotychczasowy stosunek do pracy. Pracodawca powinien też pamiętać, że na ukaranie ma określony czas. Kara nie może być bowiem zastosowana po upływie dwóch tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie trzech miesięcy od dopuszczenia się tego naruszenia. Gdyby nałożył karę po terminie albo bez wysłuchania pracownika, musi się liczyć z tym, że ukarany ma prawo wnieść sprzeciw. Jeśli szef go nie uwzględni, sprawa może znaleźć finał w sądzie pracy.
Podstawa prawna:
– art. 111 kodeksu pracy (tekst jedn. DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.)