Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Zanim ukarzesz, zbadaj stopień winy

21 lipca 2009 | Gazeta prawa i podatków | Sylwia Gortyńska

Pracownik dwukrotnie nie przyszedł do pracy. W żaden sposób nie usprawiedliwił absencji. Podobno ma kłopoty rodzinne i wstydzi się przyznać, że korzysta z pomocy psychologa. Chcielibyśmy go jednak ukarać. Czy są kryteria karcenia?

Tak. Kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu pracownika. Dlatego nasz czytelnik przed jej nałożeniem musi porozmawiać z podwładnym i upewnić się, czy skarcenie go jest słuszne. Natomiast zgodnie z art. 111 k.p. kryteriami branymi pod uwagę przy stosowaniu kary są w szczególności: rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych, stopień winy pracownika i jego dotychczasowy stosunek do pracy. Pracodawca powinien też pamiętać, że na ukaranie ma określony czas. Kara nie może być bowiem zastosowana po upływie dwóch tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie trzech miesięcy od dopuszczenia się tego naruszenia. Gdyby nałożył karę po terminie albo bez wysłuchania pracownika, musi się liczyć z tym, że ukarany ma prawo wnieść sprzeciw. Jeśli szef go nie uwzględni, sprawa może znaleźć finał w sądzie pracy.

Podstawa prawna:

– art. 111 kodeksu pracy (tekst jedn. DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.)

Brak okładki

Wydanie: 8375

Spis treści
Zamów abonament