Gdy urzędnik odmawia, przedsiębiorca może się odwołać do jego zwierzchnika
Uzyskanie zezwolenia, koncesji czy nawet wpisu do rejestru działalności gospodarczej wcale nie jest pewne. Dlatego warto wiedzieć, co robić, kiedy sprawy nie pójdą po naszej myśli
Na ogół odmowa przybiera formę decyzji administracyjnej. Oznacza to, że od każdego takiego rozstrzygnięcia przedsiębiorcy przysługuje odwołanie. Jeśli zatem organ odmówi wydania zezwolenia, można się z nim spierać.
O tym, jak to wygląda, przesądzają konkretne okoliczności. Podstawowe znaczenie ma to, kto decyzję wydał. Przedstawimy tu pokrótce podstawy procedury odwoławczej. Ustawy regulujące poszczególne rodzaje działalności mogą wprowadzać – i często wprowadzają – istotne modyfikacje.
Co w odwołaniu
Przedsiębiorca nie musi szczegółowo uzasadniać swojego odwołania. Wystarczy, że z pisma wynika, iż odwołujący się nie jest zadowolony z wydanej decyzji. Warto jednak podkreślić, że niekiedy jakieś dodatkowe wymogi odnośnie do formy odwołania mogą wynikać z przepisów szczególnych regulujących konkretny rodzaj działalności gospodarczej.
Po przygotowaniu stosownego pisma przedsiębiorca przekazuje je tam, gdzie wniosek o wydanie koncesji, zezwolenia itp. Odwołanie wnosi się bowiem za pośrednictwem organu, który wydał decyzję administracyjną. Bardzo ważne jest zachowanie odpowiedniego terminu.
Na odwołanie strona ma 14 dni od doręczenia jej decyzji. Tu również należy pamiętać o możliwościach odstępstw od ogólnych reguł postępowania. Nie ma przeszkód, ażeby...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta