Co zrobić, gdy kontrahent błędnie opodatkuje usługę
Zdarza się, że polski przedsiębiorca, kupując usługi od zagranicznych usługodawców, dostaje fakturę z nienależnie naliczonym VAT polskim albo zagranicznym. Jak wówczas prawidłowo obliczyć należny podatek?
Od 1 stycznia 2010 r. obowiązują nowe zasady rozliczania VAT z tytułu zakupu usług świadczonych przez kontrahenta z zagranicy. Jest to efekt zmian w dyrektywie 2006/ 112/WE, co oznacza, że do ich wprowadzenia zostały zobowiązane także pozostałe kraje Unii Europejskiej.
Naturalne jest, że w początkowym okresie stosowania nowych przepisów istnieje podwyższone ryzyko popełniania błędów i pomyłek, także przez zagranicznych kontrahentów polskich firm.
Co należy zrobić, jeżeli któryś z kontrahentów nienależnie opodatkował świadczenie? Czy konieczne jest opodatkowanie danej transakcji raz jeszcze, jako importu usług, a jeśli tak, w jaki sposób ustalić podstawę opodatkowania?
Faktura z nienależnym zagranicznym VAT
Najpierw przyjrzyjmy się sytuacji, gdy zagraniczny kontrahent opodatkuje świadczone przez siebie usługi – na rzecz polskiego usługobiorcy – stawką VAT obowiązującą w kraju swojej siedziby.
Jeżeli z przepisów wynika, że usługi powinny być opodatkowane w Polsce, przede wszystkim warto zwrócić się do kontrahenta z prośbą o wyjaśnienie i ewentualne skorygowanie podatku na fakturze od niego otrzymanej.
Niemniej, nawet gdy kontrahent odmawia korekty,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta