Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Legenda wyszczerbionego miecza

29 lipca 2010 | Księga Kresów Wschodnich | Monika Małkowska
Piotr Michałowski „Wjazd Chrobrego do Kijowa”, ok. 1837, olej, płótno, 35,5 x 48,5 cm
źródło: Forum
Piotr Michałowski „Wjazd Chrobrego do Kijowa”, ok. 1837, olej, płótno, 35,5 x 48,5 cm
Piotr Michałowski
źródło: Forum
Piotr Michałowski

Galeria wschodnia

Na siwym wspiętym koniu, ze wzniesionym mieczem pędzi Bolesław Chrobry. Atakuje bramę wjazdową do Kijowa wraz z zastępami uskrzydlonych husarzy (dowód lekceważenia przez artystę militarnych realiów). Przed zwycięskim królem i jego wojami zginają się w kornych pokłonach kijowscy patriarchowie. Choć pokazani są na pierwszym planie, od razu wiadomo, że pełnią poślednią rolę w przedstawieniu: ujęci od tyłu, ledwo widoczni w cieniu, robią miejsce dla jeźdźca herosa. Chrobry zaś, na olśniewająco białym rumaku, wydaje się wnosić swą osobą łunę słonecznego światła, rozciągającą się za nim na niebie. To niejako naturalna aureola, gloria wielkiego czynu, którego właśnie dokonał.

Artysta wykorzystał też architekturę – łuk bramy zamyka całość, ciemny mur kontrastuje z jasnym centrum kompozycji. Dzięki takiemu „reporterskiemu” podejściu malarza do wydarzenia widz odnosi wrażenie, że autor był świadkiem zwycięstwa Chrobrego. Co więcej, oglądający również czuje się wciągnięty w wir wydarzeń –...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8686

Spis treści
Zamów abonament