Galeony na Carrera de Indias
W 1503 roku hiszpańska królowa Izabela I Katolicka powołała w Sewilli Casa de Contratacion (Biuro Kontraktów), które kontrolowało ruch statków pomiędzy Indiami Zachodnimi a metropolią.
Bez jego zgody nikt nie mógł wyruszyć na tę trasę, zwaną Carrera de Indias. Biuro wyznaczało zasady żeglugi, a także zbierało dane nawigacyjne, które były tajne. Przygotowało w 1508 roku pierwszą mapę nawigacyjną, zwaną Padron Real, która zwierała najnowsze dane. Mapa w XVI wieku miała kolejne, ulepszane wydania. Najsłynniejszym kartografem biura był Amerigo Vespucci. Biuro zajmowało się także kształceniem kapitanów i nawigatorów. Pobierało na rzecz korony 20-procentowy podatek od towarów importowanych do Hiszpanii. W 1543 roku armatorzy powołali Consulado de Mercaderes (Giełdę Morską), zwaną Lonja, która zmonopolizowała handel i utrzymywała wysokie ceny na dobra przesyłane pomiędzy metropolią i koloniami. W 1520 roku, zanim powstała Lonja, eksport srebra z Ameryki...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta