Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Bałwany lądowe o bałwanach morskich

21 sierpnia 2010 | Bitwy i wyprawy morskie | Krzysztof Kowalski
Bitwa pod Oliwą, mal. Stefan Płużański
źródło: Centralne muzeum morskie w Gdańsku
Bitwa pod Oliwą, mal. Stefan Płużański
Widok Gdańska, ok. 1610 r., mal. Lorenz Strauch
źródło: bridgeman art library
Widok Gdańska, ok. 1610 r., mal. Lorenz Strauch
Włoska mapa Skandynawii i Morza Baltyckiego, koniec XVI w.
źródło: bridgeman art library
Włoska mapa Skandynawii i Morza Baltyckiego, koniec XVI w.
Strona tytułowa księgi prawa morskiego, wydrukowanej w Lubece w 1537  r.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Strona tytułowa księgi prawa morskiego, wydrukowanej w Lubece w 1537 r.
Herb szwedzkich Wazów z okrętu „Vasa”, zwodowanego w 1628 r., który zatonął podczas pierwszego rejsu. Wrak wydobyto z morza w 1961 r. i odrestaurowano. Obecnie jest on eksponowany w Sztokholmie
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Herb szwedzkich Wazów z okrętu „Vasa”, zwodowanego w 1628 r., który zatonął podczas pierwszego rejsu. Wrak wydobyto z morza w 1961 r. i odrestaurowano. Obecnie jest on eksponowany w Sztokholmie
Prusy, rycina z Kroniki Hartmanna Schedla, XV w.
źródło: Wikipedia, ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”
Prusy, rycina z Kroniki Hartmanna Schedla, XV w.
Załadunek towarów na statki cumujące przy Wyspie Spichrzów w porcie gdańskim, rycina, XVIII w.
źródło: bridgeman art library
Załadunek towarów na statki cumujące przy Wyspie Spichrzów w porcie gdańskim, rycina, XVIII w.
Koga – statek handlowy używany m.in. na Bałtyku w XII – XVI w., odrys z pieczęci hanzeatyckiego miasta Stralsund, XV w.
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia
Koga – statek handlowy używany m.in. na Bałtyku w XII – XVI w., odrys z pieczęci hanzeatyckiego miasta Stralsund, XV w.
II pokój toruński z 1466 r., kończący wojnę trzynastoletnią Polski z zakonem krzyżackim
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia
II pokój toruński z 1466 r., kończący wojnę trzynastoletnią Polski z zakonem krzyżackim
Gdańska Wielka Zbrojownia, wzniesiona na początku XVII w., rycina, XVIII w.
źródło: bridgeman art library
Gdańska Wielka Zbrojownia, wzniesiona na początku XVII w., rycina, XVIII w.
Oblężenie Malborka w 1460 r., litografia, XIX w.
źródło: MWP w Warszawie
Oblężenie Malborka w 1460 r., litografia, XIX w.
Alegoria łączności Gdańska z Polską, plafon z Wielkiej Sali Rady Ratusza Głównomiejskiego w Gdańsku
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia
Alegoria łączności Gdańska z Polską, plafon z Wielkiej Sali Rady Ratusza Głównomiejskiego w Gdańsku
Akt inkorporacji Prus do Polski wystawiony przez Kazimierza Jagiellończyka 6 marca 1454 r.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Akt inkorporacji Prus do Polski wystawiony przez Kazimierza Jagiellończyka 6 marca 1454 r.
Bartłomiej Schachmann, burmistrz Gdańska w latach 1605 – 1614, rycina Antona Mollera
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia
Bartłomiej Schachmann, burmistrz Gdańska w latach 1605 – 1614, rycina Antona Mollera
Ścięcie braci witalijskich, piratów grasujących na Bałtyku, w Hamburgu w 1401 r.
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia
Ścięcie braci witalijskich, piratów grasujących na Bałtyku, w Hamburgu w 1401 r.
Najstarsza panorama Elbląga z 1554 r.
źródło: muzeum archeologiczno-historyczne w Elblągu
Najstarsza panorama Elbląga z 1554 r.
Model karaki „Peter von Danzig”. Statek przejęty za długi przez władze Gdańska i uzbrojony był wykorzystywany przez kaprów. W 1473 r. jego załoga zrabowała z florenckiej galery obraz „Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Model karaki „Peter von Danzig”. Statek przejęty za długi przez władze Gdańska i uzbrojony był wykorzystywany przez kaprów. W 1473 r. jego załoga zrabowała z florenckiej galery obraz „Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga
Frombork, rycina, XVI w.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Frombork, rycina, XVI w.
Widok Sztokholmu, rycina, XVII w.
źródło: bridgeman art library
Widok Sztokholmu, rycina, XVII w.
Plan Gdańska, koniec XVI w.
źródło: MUZEUM WOJSKA POLSKIEGO W WARSZAWIE
Plan Gdańska, koniec XVI w.
Inflanty, mapa Portantiusa, 1573 r.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Inflanty, mapa Portantiusa, 1573 r.
Król Zygmunt August, twórca Komisji Morskiej i pierwszej stałej floty polskiej
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Król Zygmunt August, twórca Komisji Morskiej i pierwszej stałej floty polskiej
Zatoka Gdańska, rycina z XVII w.
źródło: MUZEUM WOJSKA POLSKIEGO W WARSZAWIE
Zatoka Gdańska, rycina z XVII w.
Arend Dickmann, Holender mieszkający w Gdańsku, kapitan i właściciel statku handlowego, dowódca floty polskiej pod Oliwą
źródło: archiwum „mówią wieki”, centralne muzeum morskie w Gdańsku
Arend Dickmann, Holender mieszkający w Gdańsku, kapitan i właściciel statku handlowego, dowódca floty polskiej pod Oliwą
Bitwa pod Oliwą, mal. Alojzy Roman Kawecki, 1939 r.
źródło: MWP w Warszawie
Bitwa pod Oliwą, mal. Alojzy Roman Kawecki, 1939 r.
Szwedzki falkon – działo wydobyte z wraku szwedzkiego galeonu „Solen”, który zatonął podczas bitwy pod Oliwą
źródło: archiwum „mówią wieki”, centralne muzeum morskie w Gdańsku
Szwedzki falkon – działo wydobyte z wraku szwedzkiego galeonu „Solen”, który zatonął podczas bitwy pod Oliwą
Kule  z „Solena”
źródło: archiwum „mówią wieki”, centralne muzeum morskie w Gdańsku
Kule z „Solena”
Akt inkorporacji Estonii do Rzeczypospolitej wydany przez Zygmunta III Wazę w 1600 r.
źródło: archiwum „mówią wieki”, centralne muzeum morskie w Gdańsku
Akt inkorporacji Estonii do Rzeczypospolitej wydany przez Zygmunta III Wazę w 1600 r.
autor zdjęcia: Paweł Moszczyński
źródło: Rzeczpospolita
Moneta 40-dukatowa Zygmunta III z 1621 roku
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Moneta 40-dukatowa Zygmunta III z 1621 roku
Rufa szwedzkiego okrętu „Vasa” eksponowanego w Sztokholmie
źródło: bridgeman art library
Rufa szwedzkiego okrętu „Vasa” eksponowanego w Sztokholmie
Król Szwecji Gustaw II Adolf w tzw. stroju polskim, mal. Matthaeus Merian, około 1632 r.
źródło: EAST NEWS
Król Szwecji Gustaw II Adolf w tzw. stroju polskim, mal. Matthaeus Merian, około 1632 r.
 Zygmunt III z żoną Anną Habsburżanką w Gdańsku w 1592 r., litografia według rysunku Wojciecha Gersona
źródło: MWP w Warszawie
Zygmunt III z żoną Anną Habsburżanką w Gdańsku w 1592 r., litografia według rysunku Wojciecha Gersona
Pistolet z zamkiem kołowym  z przymocowanym doń toporem
źródło: MWP w Warszawie
Pistolet z zamkiem kołowym z przymocowanym doń toporem
Gdańsk w XVII w., mal. Wojciech Gerson, 1865 r.
źródło: Wikipedia
Gdańsk w XVII w., mal. Wojciech Gerson, 1865 r.

„Polska miała Dniepr, Dniestr, Boh, Dźwinę, Niemen i Wisłę, wpadające do mórz, miała porty: w Pucku, Władysławowie, Gdańsku, Piławie, Królewcu, Memlu, Połądze, Libawie, Windawie, Rydze, Parnawie i Rewlu, miała znakomite drzewo na okręty, ale nie była narodem żeglarskim, handlowym i przedsiębiorczym, walczyła na koniu, więc z jej sosen i dębów budowała swoje okręty Anglja, Portugalja i Hiszpanja, na których kulę ziemską dla cywilizacji zdobywał zachód Europy”. (Zygmunt Gloger, „Encyklopedia Staropolska”)

„Marynarka polska nie odegrała takiej roli w życiu naszego państwa, jak flota holenderska, angielska, duńska czy szwedzka w życiu tamtych narodów. Nader słaba była jej podstawa działania. Razem z Prusami Książęcymi mieliśmy bowiem tylko 200 mil wybrzeży z jednym wartościowym portem – gdańskim. Ani nawigacyjnie niedogodny Puck czy Elbląg, ani Braniewo, czy w rękach pruskich pozostające Piława i Królewiec nie mogły nam zastąpić faktu, że wielkie państwo, oparte o system rzeczny Wisły i Odry dusiło się w jednym jedynym porcie, zakneblowanym jeszcze przez samowolę gdańszczan. To osłabiło naszą prężność morską i tłomaczy w zasadniczy sposób, dlaczego nasza rola na morzu była skromniejsza od innych państw i narodów. Nie pomogło powiększenie w r. 1561 i 1582 naszej linii brzegowej w dwójnasób o całe Inflanty, gdyż ziemie macierzyste polskie, Małopolska, Wielkopolska i Mazowsze na tym fakcie nic nie zyskiwały” (Kazimierz Lepszy, „Zarys dziejów marynarki polskiej”).

A co gorsza, wielu z polskiej szlachty, władającej państwem, nawet nie rozumiało, że z morza pochodzi bogactwo, militarna potęga i polityczna niezależność. Czarno na białym dał wyraz tej niewiedzy Sebastian Fabian Klonowic z Sulmierzyc, gdy w 1595 roku ogłosił drukiem poemat „Flis to jest spuszczanie statków Wisłą i inszymi rzekami do niej przypadającymi”:

(...)

Lecz miła Polska na żyznym...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8706

Spis treści

Pierwsza strona

Zamów abonament