Monopolista nie może nadużywać swej pozycji
Firmie, która ma pozycję dominującą na rynku właściwym, wolno mniej niż pozostałym. Nawet zwykłe rabaty lojalnościowe dla klientów mogą zostać uznane za zagrożenie dla konkurencji
Prawo konkurencji zakazuje jednemu lub kilku przedsiębiorcom nadużywania pozycji dominującej na rynku właściwym.
Słysząc o głośnych sprawach nadużycia pozycji dominującej np. przez Microsoft, pojęcie pozycji dominującej odnosimy zazwyczaj do dużych przedsiębiorców generujących w skali światowej miliardowe przychody.
Tymczasem może to dotyczyć także mniejszych firm.
Rynek właściwy
Pojęcie pozycji dominującej jest niezależne od wartości przychodów osiąganych przez przedsiębiorcę, od liczby zatrudnionych pracowników lub ilości oferowanych przez niego produktów. Pozycję dominującą określa natomiast udział w tzw. rynku właściwym, na którym działa przedsiębiorca.
Rynek właściwy to rynek towarów lub usług, które są uważane za substytuty przez ich nabywców (ze względu właściwości, w tym jakość) i oferowane są na obszarze, na którym panują zbliżone warunki konkurencji, ze względu na rodzaj i właściwości produktu lub usługi, istnienie barier dostępu do rynku, preferencje konsumentów, znaczące różnice cen czy koszty transportu.
Definicja rynku właściwego obejmuje zatem przede wszystkim dwa aspekty: zamienność różnych produktów i obszar geograficzny. Niekiedy bierze się także pod uwagę aspekt czasowy dotyczący dostępności produktów w określonym czasie.
Cały świat...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta