Co z pomieszczeniami w firmach dla palaczy po 15 listopada
Są wątpliwości, czy zatrudniający co najmniej 20 pracowników muszą nadal tworzyć miejsca na puszczanie dymka. Eksperci mają wątpliwości, inspekcja pracy myśli, a resort pracy twierdzi, że obowiązku nie ma
Od dzisiaj palarnię w miejscu pracy może wyznaczyć właściciel lub zarządzający budynkiem. Tak stanowi ustawa z 8 kwietnia 2010 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (DzU nr 81, poz. 529; dalej ustawa tytoniowa). Nie ma jednak pewności, czy znosi obowiązek tworzenia palarni przez pracodawców.
Art. 207 kodeksu pracy każe chronić zdrowie i życie pracowników, zapewniając im bezpieczne i higieniczne warunki pracy, ale o palarniach nie wspomina ani słowem. Robi to tylko rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.; dalej rozporządzenie bhp). Ale i tak w zawoalowany sposób, bo ukrywa palarnie pod pojęciem pomieszczeń higienicznosanitarnych (art. 111 w zw. z § 40 załącznika nr 3).
W sprawie palarni wypowiedział się także Naczelny Sąd Administracyjny. Przesądził, że nakaz ich tworzenia spoczywa na pracodawcach zatrudniających co najmniej 20 pracowników (wyrok z 4 kwietnia 2007 r., I OSK 829/06).
Ustawa tytoniowa nie zmienia ani kodeksu pracy, ani wydanych na jego podstawie przepisów wykonawczych, i to zdaniem niektórych prawników przesądza, że zarówno przepisy,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta