Nie ma ewidencji, nie ma kosztów
PIT | Prawidłowe rozliczanie wydatków ponoszonych na środki trwałe lub wyposażenie nie sprowadza się tylko do właściwej kwalifikacji maszyn czy urządzeń do tych grup. Przykre konsekwencje podatkowe mogą wynikać z niedopatrzeń w dokumentacji.
Grzegorz Gębka
Nabywając składniki majątku w celu wykorzystania ich na potrzeby prowadzonej działalności, przedsiębiorcy powinni pamiętać o pewnych obowiązkach ewidencyjnych, które są uzależnione m.in. od wartości takich rzeczy oraz planowanego okresu ich używania. Zaniechania w tym zakresie mogą wpływać na wysokość zobowiązań podatkowych. O jakich obowiązkach powinien zatem pamiętać podatnik? Jakie skutki powoduje bierność w tym zakresie?
Zakup firmowego majątku
Poniesienie wydatków na zakup rzeczowych składników majątku często wiąże się ze specyficznym sposobem rozliczenia ich w kosztach działalności. Nie dość, że ujęcie jest specyficzne, to jeszcze występują różnice pomiędzy podatkową kwalifikacją kosztów nabycia środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych) oraz rzeczy, które nie posiadają takiego statusu (także tzw. wyposażenia). Występują w tym przypadku istotne różnice, które określają przepisy ustawy o PIT oraz rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 1037 ze zm.; dalej: rozporządzenie w sprawie pkpir).
Wprost z ustawy
Artykuł 22a ust. 1 ustawy o PIT wskazuje, kiedy dany składnik majątku jest uznawany za środek trwały. Taka jego kwalifikacja...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta