Nie kupować, lecz wynająć
Finansowanie | Wynajem długoterminowy zmniejsza koszty korzystania z floty i ułatwia jej wymianę.
Robert Przybylski
Co dalej z firmowym samochodem po zakończeniu leasingu? Nad tym pytaniem warto się zastanowić już na etapie wyboru oferty leasingowej. Klient, który wybrał opcję trzyletniego leasingu z odkupem za 1 proc. wartości auta, uiszcza opłatę wstępną w wysokości np. 10 proc. wartości samochodu, a po trzech latach spłaci całą jego wartość oraz koszt finansowania wynoszący ok. 9 proc. – Wydał więc na samochód ca 109 proc. jego wartości i na koniec wykupuje go za tysiąc złotych – podlicza kierownik salonu Audi Rowiński – Wajdemajer Tomasz Jankowski.
Co dalej? – Pojazdu już nie może praktycznie amortyzować, więc nie odnosi żadnych korzyści podatkowych. Jeżeli chce sprzedać auto po wykupie, musi się liczyć z zapłatą podatku dochodowego od różnicy zakup – sprzedaż. Po trzech latach wartość samochodu sięga blisko połowy ceny nowego, czyli musi naliczyć podatek od ponad 48 proc. wartości auta, co oznacza, że dolicza do początkowej ceny auta kolejne 10 proc. – wykazuje Jankowski.
Spłacać pół, a nie całość
– W rezultacie za auto, które cennikowo kosztuje 100 000 zł, klient zapłacił blisko 120 000 zł. Po odsprzedaży poniesione przez użytkownika koszty będą wynosić blisko 65–70 proc. ceny katalogowej.
Jeżeli jako odkupujący pojazd wskazany zostanie inny podmiot niż korzystający...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta