Bonus czy premia? To decyzja przedsiębiorcy
KONKURENCJA | Politykę cenową w firmie kształtują, obok ponoszonych kosztów, także inne czynniki, obejmujące markę, system dystrybucji, atrakcyjność i cykl życia oferowanych produktów oraz docelową grupę klientów.
Marek Barowicz
Cena, obok reputacji firmy oraz jakości oferowanych przez nią wyrobów, a także zakresu obsługi klienta to kluczowy parametr zapewniający przewagę konkurencyjną. Stosowana w przedsiębiorstwie polityka cenowa może być również wynikiem działań obowiązkowych wynikających z odrębnych przepisów. Przykładowo, z art. 560 § 1 i 3 kodeksu cywilnego (dalej: k.c.) wynika, że kupujący może żądać od sprzedawcy w ramach rękojmi obniżenia ceny rzeczy, po wystąpieniu w niej wad.
Nie ma definicji
Ani przepisy prawa podatkowego, ani bilansowego nie definiują instrumentów polityki cenowej. W znaczeniu potocznym oznaczają one wszelkiego rodzaju zmniejszenie ceny (opusty, rabaty, bonifikaty, skonta) lub też przekazanie odbiorcy – w związku z zakupem przez niego towarów lub usług – określonych, częściowo lub całkowicie nieodpłatnych, świadczeń o charakterze rzeczowym lub pieniężnym (premie, bonusy, nagrody dla klientów, prowizje).
Rabat, zwany również opustem cenowym lub bonifikatą, to obniżka od ustalonej ceny towaru lub usługi, udzielana nabywcy za spełnienie określonych warunków w momencie sprzedaży lub po niej. Rabat udzielony już w momencie sprzedaży może wynikać z ogólnie przyjętej przez przedsiębiorstwo praktyki (rabat od zakupu określonych towarów, przed lub po sezonie, za gotówkę, od ilości lub...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta