Jak się bronić przed oszustwami z kartą
Banki i policja doradzają, jak chronić karty płatnicze, ale nie daje to 100 proc. bezpieczeństwa. Kiedy straty obciążają bank, a kiedy klienta?
Możemy zgubić kartę, mogą nam ją ukraść albo opróżnić konto tzw. skimmingiem.
Skimming to skopiowanie w praktyce setek kart wykorzystywanych tego dnia w danym bankomacie. Zajmują się tym wyspecjalizowane grupy przestępcze. Włamanie wreszcie odkrywa bank i dowiaduje się o nim policja. Posiadaczom kart żadnej winy przypisać wtedy nie można, za straty odpowiada bank, zwykle do wyrównania salda na rachunku wystarczy reklamacja.
Trudniej jest, gdy dochodzi do pojedynczego oszustwa i nie ma wyraźnego dowodu zaangażowania osób trzecich.
Zawiadomić o utracie
Ustawa o elektronicznych instrumentach płatniczych nakazuje chronić kartę i PIN (szczegóły w ramce), ale stanowi przede wszystkim, że jeśli...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta