„Kontrakt stulecia” na 168 autobusów
Niska podłoga, wydajna klimatyzacja w wersji „śródziemnomorskiej", gęstwina kamer monitoringu. Tak ma wyglądać 168 autobusów, które przyjadą do stolicy do wiosny 2012 roku.
Największe w historii Warszawy autobusowe umowy warte 216 mln zł podpisała w piątek miejska spółka MZA.
Zamówione autobusy będą trzech długości. 20 pojazdów 10-metrowych dostarczy polski producent Solbus z Solca Kujawskiego, któremu rok temu spłonął jeden z prototypów. To zupełnie nowy gracz na warszawskim rynku (pojazd Solbusa na zdjęciu po lewej stronie).
Z kolei 36 autobusów 12-metrowych i 112 przegubowców o długości 18 metrów wyprodukuje polski Solaris z Bolechowa, który dotychczas sprzedał do Warszawy 998 autobusów. Wśród przegubowców będą cztery pojazdy hybrydowe – z napędem spalinowym i elektrycznym (na zdjęciu po prawej).
Zdaniem Wiesława Cieśli z Solarisa, ten kontrakt to największe dziś zamówienie w Europie. Według prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz, autobusy posłużą do objazdów podczas budowy metra. W przyszłym roku MZA obiecuje kolejny przetarg na 100 autobusów. Do Euro 2012 z ulic mają zniknąć wszystkie ikarusy.