Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jak chronić własność intelektualną firmy

30 czerwca 2011 | Prawo i praktyka | Wojciech Gawroński

Naszym największym konkurentem może stać się pracownik, współpracownik lub kluczowy dostawca. Dlatego warto podpisywać z nimi umowy przewidujące zachowanie poufności

Dziś o przewadze konkurencyjnej na rynku w coraz większym stopniu decydują informacje, które przedsiębiorstwo posiada, oraz sposób, w jaki te informacje przetwarza. Niestety, nadal zdarza się, że polscy menedżerowie nie doceniają wartości swojego know-how i wagi szeroko rozumianych aktywów niematerialnych firmy.

Według raportu Codes Strategies aż 85 proc. firm notowanych na warszawskiej giełdzie nie chroni wzorów przemysłowych, a  aż 10 proc. nie wnioskowało ani razu o zarejestrowanie swojego znaku towarowego w Urzędzie Patentowym.

Tymczasem menedżerowie muszą rozumieć, że własność intelektualna przedsiębiorstwa stanowi podstawę funkcjonowania w biznesie i główne źródło przewagi konkurencyjnej i wartości rynkowej naszego przedsiębiorstwa.

Wartość rynkowa

Własność intelektualna kojarzona jest zwykle z patentami, znakami towarowymi i prawami autorskimi. Tymczasem większość posiadanych przez naszą organizację informacji ma wymierną wartość rynkową.

Wartość ma nasza tożsamość (brand), baza kontaktów, lista klientów, lista pracowników, warunki handlowe, zestaw dokumentów kontraktowych (wzory i rzeczywiste kontrakty), warunki handlowe (system opustów), struktura organizacyjna, procedury. Te wszystkie informacje mogą być wykorzystane przez naszą konkurencję.

W praktyce naszym największym...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8966

Spis treści
Zamów abonament