Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

USS „Nautilus” był pierwszy

02 lipca 2011 | Bitwy i wyprawy morskie | Krzysztof Kubiak
USS „Nautilus” na tle nowojorskiego Manhattanu, 1957 r.
źródło: hulton/corbis
USS „Nautilus” na tle nowojorskiego Manhattanu, 1957 r.
Marynarze z USS „Nautilus” z flagą na cześć rejsu pod biegunem północnym, 1958 r.
źródło: us navy, wikipedia
Marynarze z USS „Nautilus” z flagą na cześć rejsu pod biegunem północnym, 1958 r.
Raport nawigatora z USS „Nautilus” o osiągnięciu bieguna północnego, 3 sierpnia 1958 r.
źródło: us navy, wikipedia
Raport nawigatora z USS „Nautilus” o osiągnięciu bieguna północnego, 3 sierpnia 1958 r.
Miejsca katastrof atomowych okrętów podwodnych oraz trasa rejsu USS „Nautilus” pod biegunem północnym, 1958 r.
autor zdjęcia: Leszek Nabiałek
źródło: Rzeczpospolita
Miejsca katastrof atomowych okrętów podwodnych oraz trasa rejsu USS „Nautilus” pod biegunem północnym, 1958 r.
Admirał Hyman G. Rickover na pokładzie USS „Ohio”, 1981 r.
źródło: Wikipedia, ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”
Admirał Hyman G. Rickover na pokładzie USS „Ohio”, 1981 r.
Admirał Hyman G. Rickover, fotografia z lat 60. XX w.
źródło: Wikipedia, ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”
Admirał Hyman G. Rickover, fotografia z lat 60. XX w.
 USS „Hampton”, okręt typu Los Angeles, na wodach Arktyki, 2004 r.
źródło: AP
USS „Hampton”, okręt typu Los Angeles, na wodach Arktyki, 2004 r.
Prezydent Eisenhower wśród marynarzy USS „Seawolf”, 1957 r.
źródło: ap photo/east news, archiwum „mówią wieki”, us navy, k.k.
Prezydent Eisenhower wśród marynarzy USS „Seawolf”, 1957 r.
. USS „Virginia” na pochylni w stoczni Groton, 2003 r.
źródło: ap photo/east news
. USS „Virginia” na pochylni w stoczni Groton, 2003 r.
Marynarze na USS „Norfolk” podczas operacji przeciwko Jugosławii,  marzec 1999 r.
źródło: ap photo/east news, archiwum „mówią wieki”, us navy, k.k.
Marynarze na USS „Norfolk” podczas operacji przeciwko Jugosławii, marzec 1999 r.
 K-3 „Leninskij Komsomoł”, pierwszy sowiecki okręt podwodny z napędem atomowym
źródło: ap photo/east news, archiwum „mówią wieki”, us navy, k.k.
K-3 „Leninskij Komsomoł”, pierwszy sowiecki okręt podwodny z napędem atomowym
Rosyjski okręt podwodny typu Akuła u wybrzeży Kamczatki, 2007 r.
źródło: ap photo/east news
Rosyjski okręt podwodny typu Akuła u wybrzeży Kamczatki, 2007 r.
 Rosyjski okręt klasy Antiej (Oscar) kotwiczy przy nabrzeżu w Siewieromorsku
źródło: RIA Novosti/East News
Rosyjski okręt klasy Antiej (Oscar) kotwiczy przy nabrzeżu w Siewieromorsku
Chiński okręt podwodny typ 091 (Han), fot. z 1993 r.
źródło: ria novosti/east news, wikipedia, afp photo/east news, sipa/east news
Chiński okręt podwodny typ 091 (Han), fot. z 1993 r.
 HMS „Astute” przed uroczystym wodowaniem, 8 czerwca 2007 r.
źródło: ria novosti/east news, wikipedia, afp photo/east news, sipa/east news
HMS „Astute” przed uroczystym wodowaniem, 8 czerwca 2007 r.
Indyjski atomowy okręt podwodny „Chakra” sowieckiego typu Skat (Charlie)
źródło: ria novosti/east news, wikipedia, afp photo/east news, sipa/east news
Indyjski atomowy okręt podwodny „Chakra” sowieckiego typu Skat (Charlie)
Przedział sterowniczy na pokładzie francuskiego okrętu „Triomphant”, 1995 r.
źródło: ria novosti/east news, wikipedia, afp photo/east news, sipa/east news
Przedział sterowniczy na pokładzie francuskiego okrętu „Triomphant”, 1995 r.
Francuski „Triomphant”
źródło: ria novosti/east news, wikipedia, afp photo/east news, sipa/east news
Francuski „Triomphant”
USS „Tennessee” odpala rakietę balistyczną Trident II, 1989 r.
źródło: ap photo/east news
USS „Tennessee” odpala rakietę balistyczną Trident II, 1989 r.
Rakieta balistyczna Polaris odpalana z amerykańskich  i brytyjskich okrętów podwodnych
źródło: ap photo/east news, k.k.
Rakieta balistyczna Polaris odpalana z amerykańskich i brytyjskich okrętów podwodnych
Pocisk manewrujący Tomahawk przeznaczony do niszczenia celów na lądzie
źródło: ap photo/east news, k.k.
Pocisk manewrujący Tomahawk przeznaczony do niszczenia celów na lądzie
Podpis: „Jurij Dolgoruki”, najnowszy rosyjski atomowy okręt podwodny
źródło: ap photo/east news
Podpis: „Jurij Dolgoruki”, najnowszy rosyjski atomowy okręt podwodny
HMS „Tireless” podczas misji na wodach arktycznych, 2007 r.
źródło: rex features/east news
HMS „Tireless” podczas misji na wodach arktycznych, 2007 r.
Wnętrze należącej do US Navy okrętu podwodnego z napędem atomowym „Michigan”, Busan, Południowa Korea, maj 2011 r.
źródło: Forum
Wnętrze należącej do US Navy okrętu podwodnego z napędem atomowym „Michigan”, Busan, Południowa Korea, maj 2011 r.
 USS „Thresher” od strony dziobu, 1961 r.
źródło: us navy, tass, ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”
USS „Thresher” od strony dziobu, 1961 r.
Kiosk „Kurska” po wyciągnięciu okrętu z dna po katastrofie
źródło: us navy, tass, ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”
Kiosk „Kurska” po wyciągnięciu okrętu z dna po katastrofie
Sowiecki lodołamacz atomowy „Lenin” – dziś statek muzeum
źródło: us navy, tass, ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”
Sowiecki lodołamacz atomowy „Lenin” – dziś statek muzeum

Napęd atomowy wyeliminował największą wadę jednostek podwodnych z napędem dieslo- -elektrycznym, czyli konieczność okresowego ładowania baterii akumulatorowych przy wykorzystaniu silników wysokoprężnych, co wymagało wyjścia na powierzchnię bądź wysunięcia chrap nad wodę, a zatem groziło wykryciem. Zasięg podwodny stał się praktycznie nieograniczony i zależy głównie od wytrzymałości okrętu i załogi.

Co ciekawe, atomowy okręt podwodny jest w istocie jednostką o napędzie... parowym. Silnikami obracającymi – za pośrednictwem przekładni redukcyjnych – wały śrub są bowiem turbiny parowe. W trakcie reakcji zachodzącej w reaktorze wyzwalana jest duża ilość energii cieplnej, która przez wodę z pierwotnego systemu chłodzenia reaktora przekazywana jest do wytwornicy pary. Para powstaje z wody wtórnego obiegu i trafia do turbiny parowej. Potem zostaje skroplona i powraca do wytwornicy pod postacią wody.

Pierwsze koncepcje wykorzystania energii atomowej do napędu okrętów pojawiły się w latach 30. W 1939 roku dr George Pegram z Uniwersytetu Columbia przedstawił swoje spostrzeżenia kontradm. Haroldowi G. Bowenowi, szefowi Biura Inżynieryjnego Pary US Navy. Po uruchomieniu projektu „Manhattan" (budowa bomby atomowej) prace wstrzymano, ale dorobek nie

został zaprzepaszczony. W sierpniu 1944 roku szef projektu „Manhattan" gen. Leslie Groves powołał pięcioosobowy komitet w celu określenia potencjalnych możliwości niedestrukcyjnego użycia energii atomowej. Jego przewodniczącym został długoletni dziekan California Institute of Technology i szef doradców naukowych Grovesa dr Richard S. Tolman. W skład zespołu weszło dwóch oficerów marynarki: kontradm. Earle W. Mills i kmdr Thorwald A. Kolberg – obaj z Biura Okrętowego, czyli pionu technicznego floty. Efektem jego działania był raport,...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8968

Spis treści
Zamów abonament