Czym różnią się umowy agencyjne od dystrybucyjnych
Każdemu dystrybutorowi przysługuje prawo sprzedaży produktów za pośrednictwem Internetu. Producenci nie mogą ograniczać ilości towarów zbywanych online ani żądać za nie wyższej ceny
Dzisiejszy obrót gospodarczy wymaga od przedsiębiorców współpracy na różnych szczeblach gospodarczych, a co za tym idzie coraz większego znaczenia nabierają wszelkie umowy kooperacyjne między nimi. Szczególne miejsce wśród tych umów zajmują umowy agencyjne i dystrybucyjne.
O ile te pierwsze są w polskim prawie dokładnie uregulowane i co do zasady nie budzą wątpliwości pod względem zgodności z prawem ochrony konkurencji, o tyle umowy dystrybucyjne należą do tzw. umów nienazwanych i oscylują pomiędzy kontraktową swobodą umów a zabronionym podziałem rynku.
Zakazane zakłócanie konkurencji
Przedsiębiorcy, szczególnie ci prowadzący działalność na szeroką skalę, codziennie zawierają wiele umów, w tym porozumień z innymi przedsiębiorcami. Umowy są podwaliną handlu, jednakże przy ich zawieraniu należy mieć na uwadze przepisy prawa ochrony konkurencji.
Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) w art. 101 (dawny art. 81 traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską) uznaje za niezgodne z rynkiem wewnętrznym i zakazane wszelkie porozumienia między przedsiębiorstwami, wszelkie decyzje związków przedsiębiorstw i wszelkie praktyki uzgodnione, które mogą wpływać na handel między państwami członkowskimi i których celem lub skutkiem jest zapobieżenie, ograniczenie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta