Firmy walczą o cięcie prowizji
Grupa spółek handlowych i paliwowych założyła Fundację Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego. Jej celem jest obniżka w Polsce prowizji od płatności kartą, obecnie najwyższych w Unii. Przez wysokie koszty sklepy rezygnują z takich rozliczeń
Jak dowiedziała się „Rz", fundacja została już zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym, a w jej władzach są przedstawiciele takich firm, jak Lotos, BP, PKN Orlen, Tesco, Carrefour, Lidl, Ikea oraz kilku organizacji branżowych (w tym, poza wyżej wymienionymi, zrzeszających firmy hotelarskie).
Głównym powodem powołania nowej instytucji, która ma firmy reprezentować, jest wysokość prowizji pobieranych przy płatności kartą. Największe firmy płacą od każdej transakcji ok. 1,6 proc., ale mniejsze nawet ponad 2 proc. Dlatego, choć w Polsce działa już ponad 200 tys. terminali realizujących płatności bezgotówkowe, wiele firm – zarówno małych, jak i z grona największych
– z przyjmowania płatności kartą rezygnuje z powodu wysokich kosztów. – Co trzecia transakcja w naszych sklepach opłacana jest kartą, co kosztuje nas ok. 70 mln zł rocznie. Transakcje gotówką, stanowiące ciągle większość, razem z ochroną i konwojami kosztują nas kilka milionów złotych. Nie widzimy powodu dla tak dużych różnic – mówi prezes jednej z dużych sieci handlowych.
– W Polsce opłaty z tego tytułu są na pewno wyższe od średniej UE, choć trudno jednoznacznie stwierdzić, czy faktycznie jesteśmy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta