Linie będą bankrutować
Polska jest wciąż drogim krajem dla lotnictwa – mówi Brian Pearce główny ekonomista Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewoźników Powietrznych (IATA)
Rz: W Polsce zbankrutowały właśnie dwie linie należące do jednego właściciela OLT Express i OLT Express Poland. Wcześniej w Europie widzieliśmy upadek Malevu i Spanaira, a od początku 2012 r. łącznie europejskich dziesięciu linii. Usłyszymy o kolejnych uziemieniach?
Dla niektórych ten rok okaże się zbyt trudny. Nie chcę dzisiaj spekulować, który przewoźnik jest dzisiaj najbardziej zagrożony. Dla Europy będzie to wyjątkowo trudny rok. Ale linie bankrutują nie tylko tu. W USA mamy przypadek American Airlines, które, aby przeprowadzić restrukturyzację, zmuszone były uciec się do ochrony przed wierzycielami. Nadal są problemy w Indiach. Nie wiemy dzisiaj, czy jakieś linie jeszcze zbankrutują i które są zagrożone. Ale jeśli nasza prognoza strat na poziomie 1,1 mld dol. się sprawdzi, pokaże, że niektóre z nich będą miały naprawdę poważne kłopoty.
Opublikowane przez IATA wyniki przewozów lotniczych w czerwcu nie wyglądają źle. Ale w opisie wyników widać wyraźnie pesymizm. Czy sytuacja w lotnictwie na świecie idzie ku gorszemu?
Rzeczywiście tak jest. W czerwcu 2011 r. mieliśmy jeszcze wzrost przewozów o 6,8 proc. Ale kiedy weźmiemy pod uwagę trend, jaki dominuje w tym roku, widać w nim...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta