Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jak zarządzać ruchem

31 sierpnia 2012 | Ekonomia | Wojciech Romański Maciej Rudke
Goście debaty stwierdzili, że samorządy mogą dostosowywać systemy ITS do swoich potrzeb
autor zdjęcia: Radek Pasterski
źródło: Fotorzepa
Goście debaty stwierdzili, że samorządy mogą dostosowywać systemy ITS do swoich potrzeb
Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services
autor zdjęcia: Radek Pasterski
źródło: Fotorzepa
Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services
Krzysztof Floryan, starszy konsultant  w firmie Alcatel-Lucent
autor zdjęcia: Radek Pasterski
źródło: Fotorzepa
Krzysztof Floryan, starszy konsultant w firmie Alcatel-Lucent
Paweł Kuglarz, partner w kancelarii Beiten Burkhardt P. Daszkowski
autor zdjęcia: Radek Pasterski
źródło: Fotorzepa
Paweł Kuglarz, partner w kancelarii Beiten Burkhardt P. Daszkowski
Piotr Krukowski, Stowarzyszenie  ITS Polska
autor zdjęcia: Radek Pasterski
źródło: Fotorzepa
Piotr Krukowski, Stowarzyszenie ITS Polska
Jerzy Polaczek, były minister transportu,  poseł PiS
autor zdjęcia: Radek Pasterski
źródło: Fotorzepa
Jerzy Polaczek, były minister transportu, poseł PiS
źródło: Rzeczpospolita

Jakie korzyści płyną z zastosowania inteligentnych systemów transportowych? I jakie są problemy z ich wdrażaniem w Polsce?

– Mówienie o korzyściach osiąganych z tytułu budowy i eksploatacji systemów ITS nie jest sprawą prostą. Różne systemy w różnych miejscach na świecie przynoszą różne korzyści – stwierdził podczas debaty „Rz" poświęconej rozwijanym bądź planowanym w kolejnych polskich miastach Inteligentnym Systemom Transportowym (ITS) Piotr Krukowski ze Stowarzyszenia ITS Polska. – Np. Trójmiasto buduje system, największy w Polsce pod względem wartości, dzięki któremu liczba pasażerów przewożonych transportem publicznym ma wzrosnąć o ok. 6 proc. W przypadku Wrocławia, gdybyśmy mieli mówić o skróceniu czasu jazdy samochodem po mieście, to byłoby to ok. 10 proc., czyli średni efekt stosowania takich systemów na świecie. To nie są olśniewające liczby, bo przeciętna długość podróży samochodem osobowym po Wrocławiu to pół godziny, czyli mówimy o trzech minutach.

Sterować lub blokować

Z międzynarodowych doświadczeń wynika, że liczona w sposób konserwatywny przeciętna korzyść z wprowadzenia systemu to skrócenie czasów przejazdu samochodów prywatnych o około 10 proc., a transportu publicznego – o 11–12 proc. Ale w przypadku ITS tak naprawdę...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9323

Wydanie: 9323

Spis treści
Zamów abonament