Jak zarządzać ruchem
Jakie korzyści płyną z zastosowania inteligentnych systemów transportowych? I jakie są problemy z ich wdrażaniem w Polsce?
– Mówienie o korzyściach osiąganych z tytułu budowy i eksploatacji systemów ITS nie jest sprawą prostą. Różne systemy w różnych miejscach na świecie przynoszą różne korzyści – stwierdził podczas debaty „Rz" poświęconej rozwijanym bądź planowanym w kolejnych polskich miastach Inteligentnym Systemom Transportowym (ITS) Piotr Krukowski ze Stowarzyszenia ITS Polska. – Np. Trójmiasto buduje system, największy w Polsce pod względem wartości, dzięki któremu liczba pasażerów przewożonych transportem publicznym ma wzrosnąć o ok. 6 proc. W przypadku Wrocławia, gdybyśmy mieli mówić o skróceniu czasu jazdy samochodem po mieście, to byłoby to ok. 10 proc., czyli średni efekt stosowania takich systemów na świecie. To nie są olśniewające liczby, bo przeciętna długość podróży samochodem osobowym po Wrocławiu to pół godziny, czyli mówimy o trzech minutach.
Sterować lub blokować
Z międzynarodowych doświadczeń wynika, że liczona w sposób konserwatywny przeciętna korzyść z wprowadzenia systemu to skrócenie czasów przejazdu samochodów prywatnych o około 10 proc., a transportu publicznego – o 11–12 proc. Ale w przypadku ITS tak naprawdę...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta