Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Azja, kontynent nieznany

14 września 2012 | Kultura | Jacek Marczyński
źródło: Materiały Promocyjne
źródło: Materiały Promocyjne

Maria Pomianowska 
o fascynacji Europejczyków orientem i o festiwalu Skrzyżowanie Kultur

Dlaczego muzyka Azji tak nas fascynuje?

Maria Pomianowska: Siedzę w niej od dziecka, gdy zauroczyła mnie z pewnej radiostacji, którą złapałam przypadkowo na domowym radioodbiorniku. Odtąd moja edukacja muzyczna rozwijała się dwutorowo. W szkole uczyłam się grać na wiolonczeli, po lekcjach słuchałam arabskich melizmatów. To było typowe, nasza fascynacja Azją ma początkowo trochę irracjonalny charakter. Czujemy, że dotykamy czegoś tajemniczego.

Pani jednak postanowiła pójść dalej i tę tajemnicę zgłębić.

W latach 80. zaczęłam poznawać Indie, co zajęło prawie dekadę i spowodowało przełom w moim życiu. Zrozumiałam, że Azja niesłychanie nas, Europejczyków, inspirowała. Niemal wszystkie instrumenty muzyczne – te bardziej złożone, będące wytworem myśli człowieka – pochodzą stamtąd. Ojczyzną instrumentów smyczkowych jest Azja Centralna, między Amu-darią i Syr-darią, gdzie w X–XIII w. wytwarzano najlepsze łuki. Cymbały, czyli prototyp fortepianu, narodziły się na terenach Iranu i Kurdystanu. Gitara, lub szerzej instrumenty szarpane, także powstały w tych...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9335

Wydanie: 9335

Spis treści

Moje Podróże

Zamów abonament