Jak zarejestrować statek morski
PRZEDSIĘBIORCY | Zgodnie z polskimi przepisami okręt można wpisać do rejestru stałego tylko wtedy, gdy nie występuje w żadnym innym wykazie stałym, np. innego państwa.
Żegluga morska oraz śródlądowa z roku na rok zyskuje na znaczeniu. Widać to wyraźnie na rosnącym tonażu ładunków przywożonych do polskich portów. Skala ta jest jednak relatywnie mała, jeśli zestawimy sytuację Polski i na przykład Niemiec. Jednak wraz z rozwojem infrastruktury drogowej oraz nadal pozostającymi atrakcyjnymi cenami obsługi portowej w Polsce rynek ten ma duży potencjał rozwojowy. Podstawowym aktem prawnym regulującym kwestie rejestracji statków jest ustawa z 18 września 2001 r. kodeks morski. Co do zasady każdy statek stanowiący polską własność podlega wpisowi do polskiego rejestru okrętowego. Zwolnione z rejestracji są statki bez napędu mechanicznego oraz z napędem mechanicznym do 15 metrów. Rejestr prowadzą izby morskie, które mają sobie przyporządkowane terytorialnie porty. Jednocześnie, jeśli właściciel ma takie życzenie wpisowi może podlegać także statek w budowie, pod warunkiem że została wykonana stępka lub równorzędna praca konstrukcyjna w miejscu wodowania.
Trzeba spełnić warunki
Zgodnie z ustawą z 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim w użytkowaniu mogą być tylko statki spełniające wymogi określone w polskim prawie lub umowach międzynarodowych. Oprócz tego statek musi dawać bezpieczne i higieniczne warunki sanitarne pracownikom go obsługującym. Zgodnie z międzynarodowymi przepisami statek nie może wyjść w morze, jeśli...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta