Podatnik, który nie płaci, musi pomniejszyć koszty
Gdy w miesiącu, w którym przedsiębiorca musi dokonać korekty, nie ma kwot do odliczenia lub są one zbyt niskie, wtedy ma obowiązek zwiększyć przychody o kwotę, która nie miała pokrycia w wydatkach
- Od 1 stycznia br. obowiązują przepisy nakazujące korektę kosztów w przypadku niezapłacenia przez podatnika faktur. Jakie są te zasady? W których miesiącach należy dokonywać zmniejszenia kosztów? Jak ma postąpić podatnik, który zmniejszy koszty, a potem jednak zapłaci kwotę z faktury? A jak należy rozliczać koszty, gdy termin płatności jest określony w ratach? – pyta czytelnik.
Od 1 stycznia 2013 r. zaczęły obowiązywać przepisy uchwalonej z końcem listopada poprzedniego roku ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (tzw. trzeciej ustawy deregulacyjnej).
W obu ustawach o podatkach dochodowych wprowadzono istotne uregulowania dotyczące konieczności wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów tych wydatków, które nie zostały jeszcze zapłacone (w ustawie o CIT po art. 15a dodano nowy art. 15b, analogicznie w ustawie o PIT po art. 24c dodano art. 24d o takiej samej treści).
Jak i kiedy rozliczać
Nowe przepisy przewidują, że w przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury (rachunku) i nieuregulowania tej kwoty w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności, podatnik jest obowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów.
Gdy natomiast termin płatności jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta