Korzystajmy z naszych praw
Krystyna Kozłowska, rzecznik praw pacjenta.
Pani rzecznik, coraz częściej nagłaśniane są przypadki błędów medycznych. Czy pacjenci mogą się w jakikolwiek sposób przed nimi bronić?
Krystyna Kozłowska: Chciałabym podkreślić znaczenie samych praw pacjenta. Ważne jest, aby pacjenci wiedzieli, jakie mają prawa, chociażby to, że mogą żądać, aby udzielający im świadczeń zdrowotnych lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie. Oczywiście, nie w każdym przypadku taka wiedza ustrzeże przed błędami medycznymi. Jednak świadomy pacjent ma szansę dostrzec pewne nieprawidłowości i w porę zareagować.
Z kolei wiedza o prawie dostępu do dokumentacji medycznej może okazać się pomocna, kiedy dochodzimy roszczeń przed sądem. Przypomnę, że w każdej sytuacji, gdy pacjent lub jego bliscy potrzebują szybkiej porady, informacji lub mają wątpliwości, czy ich prawa są należycie respektowane, np. prawo do świadczeń zdrowotnych, mogą skontaktować się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta. Ogólnopolska bezpłatna infolinia 800-190-590 czynna jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta