Jak przygotować projekt uchwały budżetowej
Procedury | Nadchodzi czas podejmowania przez organy samorządu terytorialnego uchwał budżetowych na rok 2014. W urzędach obsługujących te organy trwają prace nad projektami tych dokumentów. Przyjrzyjmy się takiej uchwale z bliska, dowiedzmy się, jak powinien wyglądać jej projekt, prześledźmy proces jego tworzenia.
Jako przykład niech posłuży uchwała budżetowa Rady Miejskiej w N. z 28 grudnia 2012 r. Akty budżetowe (ustawa, uchwała) składają się z dwóch części: normatywnej, zawierającej przepisy oraz z załączników, którymi z reguły są tabele. Nas interesuje część normatywna.
TYTUŁ UCHWAŁY
UCHWAŁA Nr XXIX/221/12 RADY MIEJSKIEJ W N. z 28 grudnia 2012 r.
Uchwała Budżetowa
Tytuł aktu prawnego obejmuje oznaczenie rodzaju aktu – w naszym przypadku jest to uchwała, a ponieważ uchwały wydają różne organy, formułując tytuł, musimy sięgnąć do wzorca zawartego w dziale V zasad techniki prawodawczej (ZTP) – projekt aktu wykonawczego. W § 120 w ust. 1 określono, że w tytule w oddzielnych wierszach zamieszcza się oznaczenie rodzaju aktu, nazwę organu wydającego akt, datę wydania aktu oraz określenie przedmiotu aktu.
W naszym przykładzie wszystkie te dyrektywy zostały spełnione. Zastrzeżenia można zgłosić jedynie do skrótu „Nr", który konsekwentnie powinien być pisany wersalikami (tak jak wyraz UCHWAŁA) oraz wyrazu „Budżetowa", który – jako przymiotnik – powinien być napisany małą literą.
W odróżnieniu od ustaw budżetowych, uchwały budżetowe organów samorządu terytorialnego w określeniu przedmiotu regulacji nie zawierają oznaczenia roku, którego uchwała...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta