Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Reklamy przynęty nie wolno stosować

15 października 2013 | Prawo i praktyka | Michał Kołtuniak

Wprowadzanie klientów w błąd co do rzeczywistego istnienia produktu, jego parametrów lub ceny 
jest działaniem sprzecznym z prawem. Stosowanie takich działań naraża firmę na dotkliwą karę finansową.

Pod koniec września prawomocny wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie zakończył postępowanie w sprawie stosowania niedozwolonych praktyk rynkowych przez firmę deweloperską (VI ACa 279/13). Jednocześnie potwierdził on słuszność stanowiska Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który wcześniej nałożył na przedsiębiorcę karę za naruszenie przepisów. A wszystko zaczęło się od reklamy prasowej, w której firma przekazywała następujący komunikat: „Jest taniej, niż sądzisz. Ceny od 9000 zł/m2". Cały problem w tym, że jak okazało się w praktyce, chodziło tutaj o cenę netto, czyli wartość mieszkania (metra kwadratowego) nie obejmował kosztów związanych z podatkiem VAT. Tymczasem na każdym przedsiębiorcy, jako profesjonaliście ciążą określone obowiązki informacyjne w przypadku, gdy jego kontrahentami są lub mogą być konsumenci. Obowiązki te dotyczą w szczególności, jak wskazuje bezpośrednio art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, przekazywania informacji w taki sposób aby miały one charakter rzetelny, prawdziwy i pełny. Obowiązki informacyjne przedsiębiorców wobec konsumenta dotyczą także zakresu informacji zawartych w reklamie stosowanej przez firmę. Przedstawienie potencjalnym klientom właściwej informacji dotyczącej cen oferowanych towarów ma im umożliwić podjęcie świadomych i w pełni suwerennych decyzji co do zakupu towarów lub usług....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9665

Wydanie: 9665

Spis treści
Zamów abonament