Reklamy przynęty nie wolno stosować
Wprowadzanie klientów w błąd co do rzeczywistego istnienia produktu, jego parametrów lub ceny jest działaniem sprzecznym z prawem. Stosowanie takich działań naraża firmę na dotkliwą karę finansową.
Pod koniec września prawomocny wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie zakończył postępowanie w sprawie stosowania niedozwolonych praktyk rynkowych przez firmę deweloperską (VI ACa 279/13). Jednocześnie potwierdził on słuszność stanowiska Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który wcześniej nałożył na przedsiębiorcę karę za naruszenie przepisów. A wszystko zaczęło się od reklamy prasowej, w której firma przekazywała następujący komunikat: „Jest taniej, niż sądzisz. Ceny od 9000 zł/m2". Cały problem w tym, że jak okazało się w praktyce, chodziło tutaj o cenę netto, czyli wartość mieszkania (metra kwadratowego) nie obejmował kosztów związanych z podatkiem VAT. Tymczasem na każdym przedsiębiorcy, jako profesjonaliście ciążą określone obowiązki informacyjne w przypadku, gdy jego kontrahentami są lub mogą być konsumenci. Obowiązki te dotyczą w szczególności, jak wskazuje bezpośrednio art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, przekazywania informacji w taki sposób aby miały one charakter rzetelny, prawdziwy i pełny. Obowiązki informacyjne przedsiębiorców wobec konsumenta dotyczą także zakresu informacji zawartych w reklamie stosowanej przez firmę. Przedstawienie potencjalnym klientom właściwej informacji dotyczącej cen oferowanych towarów ma im umożliwić podjęcie świadomych i w pełni suwerennych decyzji co do zakupu towarów lub usług....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta