Wypadek lotniczy: rola prokuratora
Zwiększenie wiedzy prokuratorów, lepsze zabezpieczenie i gromadzenie materiału dowodowego – finalnie mogłoby się przyczynić do zmniejszenia liczby poważnych wypadków lotniczych – pisze prokurator.
Dynamiczny rozwój lotnictwa cywilnego w Polsce, coroczne zwiększanie się liczby statków powietrznych wykonujących loty nad obszarem Polski oraz związany z tym niestety wzrost ilości wypadków lotniczych, zwłaszcza ze skutkiem śmiertelnym, stawia nowe wyzwania nie tylko dla członków Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych – badającej przyczyny takich zdarzeń, lecz także dla prokuratorów sprawujących tzw. dyżury zdarzeniowe oraz prowadzących lub nadzorujących postępowania przygotowawcze w tym zakresie.
Jak wynika z opublikowanych danych PKBWL w latach 2003–2010 do komisji zgłoszono 111 wypadków lotniczych ze skutkiem śmiertelnym, w których łącznie zginęło 291 osób. Większość statków powietrznych użytkowanych przez osoby prywatne nie posiada wbudowanych urządzeń zapisujących i rejestrujących newralgiczne parametry lotu – tzw. czarnych skrzynek – z uwagi na ograniczenia ekonomiczne i technologiczne. Jednocześnie dla dużej części statków powietrznych jedynym źródłem podtrzymania pracy pokładowych urządzeń elektrycznych lub elektronicznych jest akumulator, którego czas pracy jest ograniczony i zależny od wielu warunków. Bezpośrednie i szybkie przybycie na miejsce zdarzenia wypadku lotniczego daje szansę ustalenia istotnych informacji, np. częstotliwości...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta