Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Zawsze jest jeszcze czas na złożenie lepszej oferty

15 października 2013 | Prawo i praktyka
Przedsiębiorca powinien wiedzieć, kiedy przejmowanie klientów konkurenta jest zgodne  z prawem – mówi Kuba Gąsiorowski, associate w KKG Kubas Kos Gaertner.
źródło: materiały prasowe
Przedsiębiorca powinien wiedzieć, kiedy przejmowanie klientów konkurenta jest zgodne z prawem – mówi Kuba Gąsiorowski, associate w KKG Kubas Kos Gaertner.

FIRMY | Oferowanie korzystniejszych warunków klientom konkurenta oraz zachęcanie do współpracy nie jest nieuczciwe.

Rz: Czy samo przejmowanie klientów rynkowego konkurenta może być uznane za niezgodne z prawem?

Kuba Gąsiorowski: Konkurencja jest siłą napędową gospodarki wolnorynkowej. Przedsiębiorcy, rywalizując o względy klientów, nieustannie pracują nad nowymi, lepszymi i efektywniejszymi rozwiązaniami oraz produktami. To właśnie konkurencja sprawiła np., że laptopy czy smartfony, będące swego czasu narzędziami w rękach najlepiej zarabiających, trafiły do szerokiego grona konsumentów. Pojawia się zatem  rzeczywiście pytanie, czy może być coś złego w tym, że przedsiębiorca przejmuje klientów swojego kontrahenta? Zgodnie z polskim prawem – tak, ale tylko  wtedy, gdy narusza to ogólnie przyjęte reguły gry rynkowej.

W myśl  art. 12 ust. 2 ustawy 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej: u.z.n.k.) czynem nieuczciwej konkurencji jest nakłanianie klientów przedsiębiorcy lub innych osób do rozwiązania z nim umowy albo niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, w celu przysporzenia korzyści sobie lub osobom trzecim albo szkodzenia przedsiębiorcy. Polskie sądy przyjmują, że czynem nieuczciwej konkurencji w rozumieniu zacytowanego przepisu jest przejmowanie klientów konkurenta, jedynie jeśli nosi znamiona nieuczciwości.

Co to oznacza w praktyce dla przedsiębiorcy,...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9665

Wydanie: 9665

Spis treści
Zamów abonament