13,5 mld zł roszczeń za zbyt drogie tory
Transport | Nawet takiej kwoty mogą domagać się przewoźnicy kolejowi od Skarbu Państwa, którym przez 7 lat PKP PLK naliczała zbyt wysokie stawki.
Agnieszka Stefańska
Roszczenia na poziomie 13,5 mld zł to jedna czwarta deficytu budżetowego planowanego po nowelizacji na ten rok. To też kwota prawie 2,5-krotnie wyższa niż wartość rocznych nakładów PKP PLK na modernizację torów.
Po wydaniu wyroku przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości w sprawie wysokości stawek za dostęp do infrastruktury w Polsce spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiedziała, że obniży wysokości pobieranych opłat średnio o ok. 20 proc. od grudnia 2013 r. Wyrok dał przewoźnikom potwierdzenie tego, co podejrzewali do lat – opłaty za korzystanie z torów są w Polsce znacznie zawyżone. I były takie od 2006 r., kiedy to w życie weszły wytyczne Unii Europejskiej w sprawie sposobu obliczania opłat. Przewidują one, że przewoźnicy mogą pokrywać tylko bezpośrednie koszty związane z uruchomieniem pociągów, a nie pośrednie, takie jak np....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta