Komu przypisać transport
Od 1 kwietnia 2013 r. obowiązują zmienione przepisy dotyczące określenia, w którym państwie następuje dostawa towarów w łańcuchu transakcji. Zwykło się mówić, że są one korzystne dla podatników. Niestety, tylko pozornie.
Zacznijmy od krótkiego wyjaśnienia o co chodzi w transakcjach łańcuchowych. Transakcje te polegają na tym, że mamy kilka kolejnych dostaw towarów i tylko jeden transport towarów. Klasyczny przypadek jest następujący: A dostarcza towar B, B dostarcza towar C, A wysyła towar do C.
W tym przykładzie mamy dwie dostawy towarów i jeden transport towarów. Mówiąc o dostawach towarów trzeba oczywiście mieć na uwadze dostawę towaru w rozumieniu przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, a nie jego wydanie. W łańcuchu dostaw to prawo przechodzi po kolei z jednego nabywcy na kolejnego, natomiast towar fizycznie jest transportowany tylko raz.
Jeżeli towar jest transportowany pomiędzy dwoma państwami, to wówczas powstaje podstawowy problem rozliczania transakcji łańcuchowych: której dostawie towarów przypisać ten transport. Przyporządkowanie transportu decyduje bowiem o tym jak i gdzie będzie opodatkowana każda z transakcji w łańcuchu dostaw. Zasada jest dość prosta >patrz przykład:
Przykład
Mamy łańcuch dwóch dostaw: A do B i B do C. Transport występuje raz: od A do C, z Polski do np. Rosji.
Jeżeli transport jest przyporządkowany do transakcji pomiędzy A i B, wówczas dostawa nieruchoma (pomiędzy B i C) jest opodatkowana w Rosji i nie jest opodatkowana w
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta