Niska cena wciąż atutem
handel | Sprzedaż produktów pod markami własnymi sieci rośnie kilka razy szybciej niż cały rynek. To efekt ich wysokiej jakości, ale też cen niższych o 30 proc.
piotr mazurkiewicz
Jeszcze kilka lat temu Polacy do marek własnych podchodzili bardzo ostrożnie – były znacznie tańsze od opowiedników, ale miały nieporównywalnie niższą jakość. Handlowcy musieli szybko zmienić strategię, ponieważ w miarę spowalniania polskiej gospodarki coraz więcej konsumentów zaczęło szukać takich produktów. Oczekiwali jednak atrakcyjnej ceny – średnio w przypadku marek własnych są one niższe o 30 proc. od odpowiedników – oraz wysokiej jakości.
Strategia najwidoczniej doskonale się sprawdza, ponieważ, jak wynika z danych udostępnionych „Rz" przez firmę Nielsen, triumfalny pochód marek i własnych nabiera rozmachu. W ciągu ostatniego roku ich sprzedaż wzrosła aż o 14,5 proc., podczas gdy cały rynek zyskiwał tylko 2,5 proc.
– Na produkty spożywcze marek własnych polscy konsumenci przeznaczają już prawie 17,5 proc. wydatków, zaś w przypadku dóbr chemicznych i kosmetycznych jest to już ponad 19 proc. – wyjaśnia Tomasz Krysiak z Nielsena.
Firma zwraca uwagę, że rozwój marek własnych wspomagany jest przez ekspansję sieci...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta