Certyfikat rezydencji może być ważny nawet przez lata
Przepisy ustawy o CIT nie rozstrzygają, jak długo zaświadczenie o rezydencji kontrahenta z zagranicy, wydane przez właściwy organ administracji podatkowej, zachowuje swoją aktualność. Można się więc nim posługiwać do czasu zmiany statusu podatkowego podmiotu.
Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 lutego 2014 r. (II FSK 204/12, II FSK 205/12).
Spółka, która prowadzi działalność m.in. w zakresie wydobycia i przerobu ropy naftowej, nabywa usługi od wielu kontrahentów nieposiadających rezydencji podatkowej w Polsce. Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT oraz art. 30a ust. 2 ustawy o PIT, spółka jako płatnik, aby nie pobierać podatku u źródła z tytułu należności wypłacanych osobom zagranicznym, zgodnie z właściwą umową o unikaniu podwójnego opodatkowania, powinna posiadać aktualne certyfikaty rezydencji tych podmiotów. W związku z tym, spółka zadała organowi podatkowemu pytanie, czy certyfikat rezydencji, którego treść nie wskazuje okresu jego ważności, zachowuje swą ważność do czasu zmiany statusu podatkowego podatnika.
Zdaniem spółki, przekazany przez kontrahenta certyfikat rezydencji, wydany przez właściwe władze podatkowe kraju siedziby kontrahenta, jeżeli w takim dokumencie – poza datą jego wydania – nie ma wskazania, jakiego okresu ten dokument dotyczy, zachowuje swoją ważność do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta