Warto, aby przedsiębiorcy przyjrzeli się procedurom przesyłania produktów
HANDEL | Firmy prowadzące sprzedaż przez internet powinny przygotować się na jednoznaczne regulacje o zasadach zwrotu kosztów w przypadku wycofania się konsumenta z umowy zawartej na odległość lub poza lokalem.
Europejskie prawo konsumenckie, które jest pierwowzorem polskich ustaw konsumenckich, charakteryzuje się ograniczeniem klasycznej zasady pacta sunt servanda, na skutek istnienia rozbudowanego prawa konsumenta do odstąpienia od umowy (tzw. prawo do namysłu, ang. cooling off period).
Decyduje sposób zawarcia transakcji
Uprawnienie takie umożliwia konsumentowi (i tylko konsumentowi) po upływie krótkiego terminu wycofanie się z transakcji bez żadnych negatywnych skutków. Motywem przyznania tego uprawnienia konsumentowi jest sposób zawarcia transakcji np. w sytuacji wykorzystującej element zaskoczenia konsumenta (w umowie poza lokalem przedsiębiorstwa), brak możliwości zapoznania się z towarem (umowy na odległość) czy sam przedmiot transakcji (timesharing, kredyt konsumencki).
Odstąpienie po nowemu
Najnowsza dyrektywa z zakresu prawa konsumenckiego 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów ujednolica zasady odstąpienia konsumenta od umowy zawartej w warunkach nietypowych, czyli umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, we wszystkich państwach członkowskich UE. Przepisy krajowe transponujące dyrektywę do prawa polskiego powinny wejść w życie najpóźniej 13 czerwca 2014 r.
Polskie przepisy przyjęte w wyniku implementacji tej dyrektywy zastąpią m.in. obecnie obowiązującą ustawę o ochronie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta