Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Dylematy organisty

16 kwietnia 2014 | Rzecz o prawie | Aleksandra Sewerynik
Aleksandra Sewerynik
autor zdjęcia: Andrzej Kwedo
źródło: Rzeczpospolita
Aleksandra Sewerynik

Zbliża się Wielkanoc, najważniejszy okres w Kościele katolickim. Jak powiedział Jan Paweł II, „Noc wielkanocna jest nocą nadzwyczajną, kiedy moc zmartwychwstałego Chrystusa pokonuje ostatecznie siły ciemności i śmierci, zapala w sercach wierzących nadzieję i radość". 
To także szczególny czas celebrowania liturgii Triduum Paschalnego.

W wielu kościołach oprawa muzyczna bardzo pomaga podkreślić wyjątkowe znaczenie poszczególnych elementów liturgii. Przykładem mogą być kościoły dominikańskie, które dzięki niezwykłej dbałości o piękno śpiewu liturgicznego pękają w tych dniach w szwach.

Temat męki i zmartwychwstania Jezusa jest od zawsze obecny w twórczości największych kompozytorów. Najbardziej znany przykład to „Mesjasz" J.F. Haendla ze słynnym Alleluja. W twórczości J.S. Bacha też znajdziemy wiele utworów związanych z Wielkanocą: Pasję wg św. Jana, Pasję wg św. Mateusza i Oratorium na Wielkanoc. Niezwykle pięknie opisuje cierpienie Matki Zbawiciela „Stabat Mater" Karola Szymanowskiego. Utwory te ze względu na poziom trudności i charakter bardziej nadają się do kontemplacji podczas koncertów niż do modlitwy podczas...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum to wszystkie treści publikowane w "Rzeczpospolitej" od 1993 roku.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Wydanie: 9816

Wydanie: 9816

Spis treści
Zamów abonament