Apostazja w przepisach prawnych
Władze publiczne nie mogą wkraczać w sferę wolności myśli, sumienia i wyznania, dopóki nie stanie się to konieczne w demokratycznym społeczeństwie – uważa prawnik Bartłomiej Opaliński.
Jedną z konsekwencji określonej w art. 53 Konstytucji RP wolności sumienia i religii jest możliwość dokonania apostazji, czyli świadomego, dobrowolnego i publicznego wyrzeczenia się kontaktu z Kościołem katolickim. W praktyce powstał jednak problem polegający na tym, że w wielu przypadkach, mimo przyjęcia oświadczenia o wystąpieniu z Kościoła katolickiego, dane osobowe apostatów wbrew ich woli nie były usuwane z ksiąg kościelnych. Na tym tle należy odpowiedzieć na pytanie, czy ze względu na przepisy o ochronie danych osobowych, uwzględniając również określoną w art. 25 Konstytucji RP zasadę niezależności państwa oraz kościołów i innych związków wyznaniowych, skuteczność aktu apostazji należy rozpatrywać według przepisów prawa powszechnego, czy priorytet mają przepisy wewnętrzne Kościoła. Wiąże się z tym kolejne zagadnienie: czy GIODO dysponuje prawem do kontroli, czy przetwarzanie danych osobowych osób, które wystąpiły z Kościoła katolickiego, jest zgodne z przepisami prawnymi.
Stanowisko sądów administracyjnych
W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego uznaje się, że generalny inspektor ochrony danych osobowych nie ma prawa do wydawania decyzji administracyjnych i rozpatrywania skarg w sprawach wykonania przepisów o ochronie danych osobowych w odniesieniu do danych osób należących...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta