Niech firmy ze sobą współpracują
Bożena Lublińska-Kasprzak Innowacje powstają nie tylko ze współpracy nauki i biznesu – pisze prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
W prowadzonej ostatnio dyskusji oceniającej efekty współdziałania nauki z biznesem umyka inny ważny model współpracy – pomiędzy samymi przedstawicielami biznesu. A przecież im więcej kontaktów i powiązań ma firma z otoczeniem zewnętrznym, tym więcej może się nauczyć i zyskać. Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości jako instytucję publiczną zajmującą się wspieraniem rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstw interesują relacje biznesowe, które prowadzą do wzrostu innowacyjności polskich firm. Analizując dane z badań prowadzonych przez PARP i inne instytucje, a także doświadczenia innych krajów, zastanawiamy się, w jakim stopniu rozwinięte relacje biznesowe odpowiadają za poziom innowacyjności przedsiębiorstw.
Badania prowadzone przez PARP m.in. w ramach międzynarodowego projektu Global Entrepreneurship Monitor (GEM) wskazują, że wraz z rozwojem gospodarczym rośnie skłonność firm do współpracy. A więc wysoki poziom współpracy świadczy o dojrzałości gospodarki. Szczególnie wyraźnie widać to w przypadku produkcji. GEM wyodrębnia trzy typy krajów. W krajach najsłabszych, definiowanych jako te nastawione na czynniki produkcji, współpracuje ze sobą tylko 20 proc. firm. W krajach zorientowanych na efektywność udział współpracujących przedsiębiorców podwaja się do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta