Obrady co najmniej raz na kwartał
Zasadą jest, że uchwały rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym. W odniesieniu do niektórych uchwał przepisy przewidują surowsze wymagania.
W tych wszystkich sytuacjach, w których ustawodawca przyznał radzie gminy możliwość wypowiedzenia się w jakichkolwiek kwestiach merytorycznych, powinno nastąpić to w formie uchwały (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 5 maja 2008 r., sygn. II SA/Bd 930/07).
W u.s.g. rozstrzygnięto, komu przysługuje inicjatywa uchwałodawcza, tylko w odniesieniu do niektórych kwestii. Taką inicjatywę ustawodawca powierzył przykładowo:
- wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), któremu przyznano wyłączne prawo złożenia wniosku o powołanie i odwołanie skarbnika gminy przez radę gminy (art. 18 ust. 2 pkt 3 u.s.g.), zgłaszania propozycji zmian w budżecie (art. 60 ust. 2 pkt 4 u.s.g.), czy prawo wystąpienia z wnioskiem o powierzenie reprezentowania gminy w zgromadzeniu związku międzygminnego jego zastępcy albo radnemu (art. 70 ust. 2 u.s.g.),
- komisji rewizyjnej, która jest kompetentna do wystąpienia z wnioskiem do rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi (art. 18a ust. 3 u.s.g.), a także
- co najmniej 1/4 ustawowego składu rady gminy, które może wystąpić z wnioskiem o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania wójta z innej przyczyny niż nieudzielenie mu absolutorium (art. 28b ust. 1 u.s.g.).
W zakresie nieokreślonym w przepisach kwestie inicjatywy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta