Problemy techniczne urzędu bez wpływu na uprawnienia podatnika
Spółka nie powinna ponosić konsekwencji w sytuacji, gdy wniosek o zwrot VAT złożony drogą elektroniczną nie dotarł na czas do polskiego organu podatkowego na skutek niesprawności systemu informatycznego. Stałoby to w sprzeczności z zasadami neutralności i proporcjonalności.
Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z 17 listopada 2014 r. (III SA/Wa 925/14).
Skarżąca jest spółką prowadzącą działalność w Austrii (dalej: spółka). Spółka złożyła wniosek o zwrot VAT za 2010 r. drogą elektroniczną w odpowiednim terminie, ale z przyczyn technicznych nie został on przekazany na czas do polskiego organu podatkowego. Obciążenie strony internetowej austriackiego urzędu podatkowego spowodowało bowiem, że przekaz nie został zrealizowany w całości w wyznaczonym dniu. Naczelnik urzędu skarbowego odmówił zwrotu podatku, powołując się na pismo Ministerstwa Finansów, z którego wynikało, że administracja austriacka nie zgłaszała w danym okresie problemów technicznych.
Spółka wniosła skargę do WSA, twierdząc, że dopełniła wszelkich formalności wynikających z art. 8, 9 i 10 dyrektywy Rady 2008/9/WE z 12 lutego 2008 r. określającej szczegółowe zasady zwrotu podatku od wartości dodanej podatnikom niemającym siedziby w państwie członkowskim zwrotu, lecz mającym siedzibę w innym państwie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta