Ograniczone możliwości optymalizacji VAT konkursów
Wykorzystanie firmy marketingowej do organizacji akcji promocyjnej już nie w każdym przypadku przyniesie firmie korzyści. Fiskus nie pozwala na odliczanie VAT od tej części wynagrodzenia pośrednika, która dotyczy wydawanych nagród.
Czy podatnik VAT zlecający agencji marketingowej zorganizowanie wydarzenia promocyjnego, w którym uczestnikom zostaną wydane nagrody rzeczowe, będzie mógł odliczyć w całości VAT wynikający z faktur wystawionych przez agencję za zorganizowanie wydarzenia i wydanie w ramach niego nagród? – pyta czytelnik.
Podatnicy VAT (nie tylko w Polsce) dość powszechnie wykorzystywali rozwiązanie polegające na powierzeniu agencji marketingowej organizacji konkursu bądź programu lojalnościowego. Konkursy lub programy były związane z wydawaniem nagród uczestnikom tych wydarzeń. Rozwiązanie to zapewniało nie tylko możliwość powierzenia wyspecjalizowanej agencji często kłopotliwej organizacji wydarzenia promocyjnego. Pozwalało także zaoszczędzić należny VAT związany z nieodpłatnym przekazaniem nagród uczestnikom tego wydarzenia. Gdyby zleceniodawca organizował samodzielnie konkurs lub program lojalnościowy, to nieodpłatne wydanie nagród musiałby opodatkować VAT (chyba że wydawałby nagrody, które można by sklasyfikować jako prezenty o małej wartości lub próbki).
Sprawa wyglądała inaczej w przypadku wynajęcia pośrednika – zewnętrznej spółki lub agencji marketingowej. W takim schemacie:
1. Wynajęty przez zleceniodawcę pośrednik (agencja) kupował nagrody przekazywane później zwycięzcom konkursu i odliczał VAT wynikający z faktur dokumentujących...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta