Rogal w muzeum, znaki z Brukseli, a siła w tradycji
Wielkopolska jest bogata w tradycyjne produkty. I skutecznie wykorzystuje je jako swoją wizytówkę.
Beata Drewnowska
Polska ma na swoim koncie 37 produktów regionalnych zarejestrowanych przez Komisję Europejską. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, na początku 2016 r. dołączy do nich wielkopolski olej lniany, który ubiega się o znak Chroniona Nazwa Pochodzenia. Pod koniec kwietnia 2015 r. Ministerstwo Rolnictwa wysłało w tej sprawie wniosek do Brukseli.
Prestiż i popularność
Będzie to piąty produkt regionalny z Wielkopolski chroniony przez Unię Europejską. Dołączy do rogala świętomarcińskiego, wielkopolskiego sera smażonego, andrutów kaliskich oraz oleju rydzowego. Jest duża szansa, że na tych specjałach się nie skończy. Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego (UMWW) stara się o rejestrację kiełbasy białej wielkopolskiej.
– Uzyskanie dla niej oznaczenia unijnego miałoby dużą wartość, która może budować markę regionu – mówi Marek Beer, dyrektor Departamentu Rolnictwa i Rozwoju Wsi UMWW.
Udowodniły to już produkty zarejestrowane przez UE. Jak zaznacza Marek Beer, wszystkie one są wizytówką Wielkopolski.
Producenci wielkopolskich specjałów przyznają, że decyzja o rejestracji unijnej była dobrym posunięciem....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta