Jak zmienić lub nadać nazwę ulicy
Zamiar nadania lub zmiany nazwy ulicy powinien być skonsultowany z lokalną społecznością. Zgłoszone przez mieszkańców uwagi nie są wiążące dla rady gminy.
Nazwę nowo wybudowanych ulic nadaje rada gminy w drodze uchwały. Organ ten może też nazwać ogólnodostępną drogę wewnętrzną, jeżeli zgodzi się na to jej właściciel. Chociaż ustawa o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) nie formułuje obowiązku przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami, najczęściej podjęcie uchwały poprzedza zebranie uwag członków wspólnoty. Opinie w tej sprawie nie są wiążące dla rady.
O ile nadanie nazwy ulicy nie wywołuje wśród mieszkańców emocji, o tyle jej zmiana może doprowadzić nawet do uchylenia uchwały. Ze zmianą bowiem wiążą się wymierne koszty (piszemy o tym poniżej). Dlatego osoba zainteresowana może skutecznie zaskarżyć gminny akt do sądu administracyjnego, a ten może stwierdzić jego nieważność.
Względna swoboda
Nadawanie nazw ulicom w gminach nie jest przywilejem, lecz obowiązkiem gmin (wyrok NSA z 20 lipca 2005 r., sygn. akt OSK 1806/04). Dysponują one przy tym znaczną dowolnością w kwestii nazewnictwa. Brak jest w tym zakresie szczegółowych regulacji. Wyjątkiem jest ustawa z 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym. Jej art. 12 ust. 1 pkt 2 przewiduje, że dopuszczalne jest używanie dodatkowych tradycyjnych nazw ulic w języku mniejszości obok nazw ulic w języku polskim. Dotyczy to jednak tylko jednostki samorządowej wpisanej do prowadzonego przez ministra administracji cyfryzacji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta