Kolej będzie się modernizować
Lesław Kuzaj | Uruchomimy w Chorzowie produkcję pociągów na różne segmenty polskiego rynku – mówi prezes Alstomu
Rz: Gdzie jeszczew branży kolejowej Polska musi gonić świat?
Lesław Kuzaj: Polska wchodzi w nowy etap modernizacji infrastruktury. Te podstawowe działania, obejmujące najważniejsze drogi czy kluczowe pasażerskie szlaki kolejowe, zostały już praktycznie wykonane. Teraz potrzebny jest kolejny krok: przejście do modernizacji technologicznej. W przypadku linii kolejowej sprawa nie kończy się na zbudowaniu nasypu, ułożeniu na nim torów. Trzeba jeszcze obudować to wszystko elektroniką i różnymi urządzeniami sterującymi. A to pokazuje skalę zadań i kosztów, jakie trzeba ponieść.
Jak ta elektronika funkcjonująca w Polsce ma się do tego, co działa w Europie Zachodniej?
Jesteśmy dopiero na początku drogi. Choć zastanawiam się, jaką miarę należałoby przyjąć do oceny: Europa bowiem też wprowadza obecnie nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym. Także jest na etapie modernizacji istniejących systemów, choć pewnie bardziej zaawansowana niż Polska. Zawsze podkreślam, że Polska nie jest na tyle bogatym krajem, by modernizować równocześnie drogi i koleje. W budowie dróg już mocno posunęliśmy się do przodu. Z koleją dopiero ruszamy i to dzięki pieniądzom z UE. Ale to sprawi, że za pewien czas pozytywne zmiany, takie jakie modernizacja infrastruktury i nowe pociągi ekspresowe, będą także odczuwalne dla podróżujących np....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta