Kiedy decyzja jest nieważna
Organ administracji może w sposób rażący naruszyć wyłącznie taki przepis, który nie wymaga stosowania wykładni prawa.
Akt administracyjny (np. decyzja), nawet wadliwy, jest uznawany za obowiązujący, dopóki w odpowiednim trybie nie zostanie usunięty z porządku prawnego. Zdaniem profesor Małgorzaty Jaśkowiak z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (komentarz do art. 156 kodeksu postępowania administracyjnego System Informacji Prawniczej LEX) nawet jeżeli akt administracyjny jest dotknięty poważną wadą prawną, nikt nie może skutecznie powoływać się na jego nieważność zanim ta nie zostanie formalnie stwierdzona.
Przesłanki nieważności decyzji wymienia art. 156 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.). Jedną z nich jest wydanie przez organ decyzji z rażącym naruszeniem prawa.
Trzy przesłanki
W orzecznictwie sądowym po okresie pewnych rozbieżności wynikających przede wszystkim ze sporów doktrynalnych reprezentowany jest pogląd, iż o rażącym naruszeniu prawa decydują łącznie trzy przesłanki: oczywistość naruszenia prawa, charakter przepisu, który został naruszony, oraz racje ekonomiczne lub gospodarcze – skutki, jakie wywołuje decyzja.
Jak wyjaśnił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 9 lutego 2005 r. (sygn. OSK 1134/04), oczywistość naruszenia prawa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta