Kiedy zamawiający może zmienić umowę z wykonawcą
Kontrakty zawierane w postępowaniach o zamówienie publiczne podlegają istotnym ograniczeniom. Nawet gdy obie strony chcą wprowadzić w nich zmiany, mogą to zrobić tylko w przypadkach określonych w ustawie.
Jedną z podstawowych cech umów cywilnoprawnych jest swobodne kształtowanie ich treści przez strony. W przypadku poddania ich reżimowi przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych cecha ta ulega jednak istotnemu ograniczeniu.
Ochrona konkurencji
Przepisy tej ustawy ściśle określają bowiem możliwość zmian zawartych umów na jej podstawie. Przedstawiciele judykatury rozszerzają te restrykcje dodatkowo na wszelkie postaci projektów umów powstałe od chwili ich publicznego udostępnienia przez zamawiających wraz ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia (tak: wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z 2 czerwca 2005 r., III Ca 262/05; wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 10 lutego 2009 r., KIO/UZP 125/09).
Zasadniczym powodem ograniczenia swobodnego kształtowania treści umowy w sprawie zamówienia publicznego, w tym również jej zmiany, jest konieczność zapewnienia uczciwej konkurencji i równego traktowania wszystkich wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego. U podstaw tych ograniczeń leży również przymus celowego i oszczędnego gospodarowania środkami publicznymi oraz przejrzystego wykonywania zobowiązań.
Ze względu na potrzebę ochrony powyższych wartości oraz specyficzny charakter umów w sprawach zamówień publicznych wśród innych kategorii umów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta