Firmy dalej rosną, choć coraz wolniej
Kolejny rok z rzędu największe przedsiębiorstwa zwiększyły sprzedaż, ale tylko o 1 proc.
Piotr mazurkiewicz
To był trudny rok dla firm, niektóre branże musiały walczyć ze zjawiskami, jakie wcześniej na taką skalę nie były spotykane. Cały sektor surowców z paliwami na czele zmagał się ze spadkiem cen związanym z sytuacją na globalnym rynku. Czołowi producenci ropy naftowej mimo rekordowo niskiego poziomu cen nie zmniejszają wydobycia, co przełożyło się na wyjątkowo niskie ceny wszelkiego typu paliw. To, co cieszy kierowców na stacjach benzynowych, dla producentów i sprzedawców jest nie lada wyzwaniem.
Nie mniejszym wyzwaniem dla sektorów handlowych była z kolei deflacja. Ceny spadają od 2014 r. i choć teraz ekonomiści ponownie prognozują odwrócenie trendu, detaliści czy hurtownicy przestali nawet tego typu oceny prezentować. Dla nich deflacja jest ogromnym problemem – ceny spadają, ale koszty stałe nie i przy mniejszym obrocie firmy muszą ponosić niezmienione koszty związane z najmem lokali, mediami itp.
Jednocześnie rośnie presja na promocje – według branżowych szacunków 30 proc. sprzedaży w Polsce odbywa się poprzez różnego typu akcje, a wojny cenowe toczone pomiędzy firmami nigdy nie były tak nasilone jak obecnie.
Gorzej z zyskami
W takim otoczeniu makroekonomicznym za sukces należy zatem uznać, że firmom mimo wszystko udało się zwiększyć...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta